dijous, 24 de febrer del 2011

DELTOYA - Extremoduro

  Busco entre tus piernas la fe
Quan hom ha passat la major part de l'adolescència a indrets com el bar Ceferinos,  al barri de Poblenou, es fa difícil escollir una sola cançó entre les moltes d'un grup com Extremoduro. Igual que alguns dels poemes que ens feien aprendre a l'escola ("Con cien cañones por banda/viento en popa a toda vela..."), fragments sencers de les seves lletres omplen la recambra de la meva memòria.
Si es parla de rock espanyol, del de veritat, immediatament apareix el nom del grup fundat a Plasencia (Extremadura) el 1987. Un rock, això sí, tintat amb clars matissos punk i un sentit líric eminentment urbà, ateu i sexual. La llista de temazos d'aquesta formació és interminable: Jesucristo García, So payaso, El duende del parque, ¿Dónde están mis amigos?, Pepe Botika, Buscando una luna o Ama, ama, ama y ensancha el alma
Per a l'entrada d'aquest mes hem escollit la mítica cançó "Deltoya". La seva tristor es traspua al ritme lent i monòton dels primers compasos. Quatre acords mal comptats, repetint-se fins a la tornada, a on Robe ens dóna la recepta contra tanta malenconia: refugiar-se en les drogues i l'alcohol, fins que un ja n'està de tot fins al cap de munt (del-tó-yá).



Se apagó el fogón, no funciona nada,  
¿dónde está la luz? ¿qué hay en tu mirada?
Me cuelgo de su pelo, me engancho de su miel, 
me encuentro con mi hada, que esta loca también,
he vuelto a la andadas, he vuelto a enloquecer,  
lo vi escrito en la luna, luna creciente:
 
Es menester, en la cañada  
dejar el arroyo con sus ruidos:
y yo me quedo en casa, 
me duele todo,  
quién va a aguantarme con este mono.
 
Fotos de un cajón rompen mi cabeza,  
recuerdo su olor y se me pone tiesa:
Me cuelgo de su pelo, me engancho de su miel,
me encuentro con mi hada, que esta loca también,
he vuelto a la andadas, he vuelto a enloquecer
lo vi escrito en la luna, luna creciente:

Delicada gasa
fuerte envoltura.
tope gansa
con la natura.
Y yo me quedo en casa, no necesito
tenerte cerca cuando vomito.
 
Me da igual, me voy a poner deltoya sin parar.
me da igual deltoya.
Voy a dar la vuelta a tó y no sé muy bien porqué:
y a romper deltoya.
Y a firmar en todas las paredes con mi piel:
a empezar deltoya.

DELTOYA

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada